Direktlänk till inlägg 10 november 2009

- 10 november

Av maria - 10 november 2009 19:59

Ojoj .. vilken dag! Känns som att jag har en hel del att berätta om nu. Praktik idag igen, började med att släppa ut alla tokhästar och sedan mockade Peter och Othilia, jag fick inte mocka utan tvätta och plocka undan lite .. sedan fixade vi hö och sopade :) Jag och Othiilia selade Hannas bror Granit Grubbin och sedan stack Peter ut och körde honom. Vi tog in varsin kuse, jag tog Belmont och Othi tog in Tresse, så selade vi på dom :) Belleboy fick pröva ett nytt bett idag, ett australiensiskt entömsbett! Och gud vad perfekt det var med det bettet, han blev som en guuuud att köra! :D Han brukar ju normalt bli döhet och hänger på alla tömmar som finns, och man får apont i armarna av att köra honom men idag var han superduper fin, på en gång när jag körde ut ur stallet tog jag lite försiktigt i honom och han lyssna på en gång, han kunde skritta utan att man håller stenhårt i tömmarna .. fy faen vilken gud han var! ;) Han var superfin i handen och lyssnade vid minsta lilla, dock får han väl lite respekt med för det bettet ... tryckte igen truten på honom med en vanlig spärrgrimma med, dock hjälper inte den så jättemkt .. egentligen skulle han behöva ha en krysspärrgrimma men han kanske ger med sig om man låter honom ha en vanlig spärris :) Othi körde i rygg på mig och det gick kanonbra, Belleboy var som sagt asfin! :)

 

Efter Belleboy körde jag Penny och Othi körde Sånito, det gick finfint det med :) Penny är väldigt fin, dock har hon en tendens att bli lite småhetsig/stressad om man tar i henne och hon måste jogga lugnt liksom, då kan hon springa lite på snedden och kröka ner huvudet som Chip Chip gjorde .. hoppas inte att hon blir som henne :S Gah.

 

Masserade Belleboy förut, han tyckte det var überskönt! Hängde med huvudet i golvet nästan och var supermysig, masserade höger ländrygg och vänster bog .. bekymrande nog så var han varm och lite halv "tjock" i ett framben så jag lindade på bandage runt om då han var ful i bakbenen nu igen ... det där högra bakbenet som han vilar rätt mkt och sparkar med bekymrar mig ganska mycket .. :S

 

Polle pluttis var med om en spännande sak idag, en så kallad djur/häst pratare var ut idag och kollade på henne .. jag fick höra en massa spännande saker och jag tror stenhårt på det där då det mesta hon savar saker som stämmer, hon hade alltså inte fått veta något innan. Tänker bifoga en liten grej jag skrev förut på datorn, det är skrivet lite luddigt men jag orkar inte skriva om det :P

 

"Polle vill vara med små hästar, föl och åringar, hon tycker det är roligt att fostra småhästar. Hon trivs bra i stallet och vill inte flytta härifrån, det går bra om någon tar hand om henne men hon vill stå kvar i vårat stall och vill att jag ändå ska vara med och ha koll.

Hon har bott söderut och flyttat mycket, damen som red in Polle var mycket tuff och ”hård” mot henne, men hon tycker det är roligt att bli riden. Manen som körde in Polle var inte snäll med henne.

Svarta hästar gör henne taggad, ha gärna en svart häst som hon ligger i rygg på. Hon är less på körning och blir lätt uttråkad och behöver en varierad träning för att tycka det är roligt. Röd utrustning får henne också taggad.

Hon har problem med bakpartiet och blir lätt kall och behöver mkt värme och ska köras med ländtäcke även vid låg temperatur. Hon vill hellre gå in och stå i stallet än att vara ute länge. Ska helst inte äta pelleterat foder utan enbart havre och hö, höet vi har är jättebra.

En man har varit dum med henne hos tidigare ägare, hon har inte riktigt kommit någon nära som hon har bott hos. Någon har enbart haft henne som tränings och tävlings ”maskin” och inte brytt sig så mycket om henne utan kört det som gått typ. Sele och vagn förknippar hon med obehag, främst bröstan och vill gärna ha något mjukt på bröstan, då den är obehaglig. Hon har vinnarskalle men har blivit less.

Polles höger framben har ett inflammerat senfäste. Hon hade händerna cirka 3 cm ifrån Polles ben och ”kände” utanpå bandaget, strax under knäet sa hon att Polle har ett inflammerat senfäste vilket även är samma ställe som Polle ha varit mycket konstig i under halva sommaren. Hon vill ha hårt lindade framben under träning.

Mamma såg att när hon healade Polles bakdel skakade och ryckte det i musklerna lite, samt Polles reaktion var hängade huvud, ryckningar i mulen och en mkt avslappnad häst, samma reaktioner som vid massage dock utan någon beröring.

Helt utan förvarning frågade den här tjejen om jag tänkte köpa en ny häst, hade inte sagt ett ord om det innan! Sa att jag var sugen på en till häst men den jag vill köpa får jag inte köpa pga tid och för mkt pengar."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 3 december 2009 16:28

Ja vart ska jag börja? Känns som att det här kommer bli ett litet rörigt inlägg, men ni får stå ut hehe :P Kan ju säga att det handlar om Polenta, drar allting från början med.   Vi hade ut en tjej som pratar med djur. Hon pratade med Polle och h...

Av maria - 26 november 2009 18:58

Stress stress stress .. hela dagen har det varit idag, sjukt jobbigt men det är lätt värt det ändå :P I morse mockade vi, jag packade alla grejer vi skulle ha, borstade hästarna lite snabbt och packade in allt i bilen, hämtade Jessica på bussen och s...

Av maria - 19 november 2009 19:08

Jaha vad har hänt sedan jag skrev sist? Kan ju börja med att berätta om praktiken som vanligt :P Har inte gjort så där jättemkt idag, det har varit en väldigt lugn dag. Hämtade tjejerna på tåget som vanligt sedan drog vi ut till Wolmsta, slängde ut B...

Av maria - 14 november 2009 17:03

FredagHände nog inte så mycket idag, hm .. jag körde Belmont och Sånito, körde Belmont först och han var aspigg som vanligt. Han hängde lite på höger töm fortfarande men fungerar skitbra för övrigt på just australiensiskt entömsbett .. så de känns br...

Av maria - 12 november 2009 18:49

Idag har det verkligen varit roadtrip kan jag lova er :P Först i morse hämtade jag Sofie på bussen, sedan drog vi ut till Wolmsta, jag tog ut Belmont på gången och borstade han lite snabbt, drog på han innetäcket och stoppade bomull i öronen. Sedan h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards