Alla inlägg den 3 december 2009

Av maria - 3 december 2009 16:28

Ja vart ska jag börja? Känns som att det här kommer bli ett litet rörigt inlägg, men ni får stå ut hehe :P Kan ju säga att det handlar om Polenta, drar allting från början med.

 

Vi hade ut en tjej som pratar med djur. Hon pratade med Polle och hon kom fram till följande;
- Polle blev illa behandlad av en man vid sin inkörning
- Polle vill uppfostra föl och unghästar
- Polle vill inte flytta från stallet, att skötas av ngn annan under min uppsikt går bra
- Polle är less på att tävla

Det är dom sakerna jag funderar på nu. Saken är den, att Polle har varit så otursdrabbad hela tiden, hon har aldrig fått en riktig chans att verkligen visa vad hon går för. Det har hela tiden varit problem och hon har varit en vandringspokal tycker jag, hon är nu hos sin 6:e och sista ägare på papperet iaf. Jag har försökt få lite klarhet i alla skador hon har haft och försökt förstå varför och hur, jag har även kontaktat tidigare ägare och försökt forska i det, dock när jag frågade om skador fick jag inget svar längre .. man kan ju då undra vad dom försöker dölja? Skulle jag ha sålt en häst och den nuvarande ägaren kontaktar mig för att prata om den tidigare hästen skulle jag bli jätteglad och berätta om hästen.

 

Hur som helst. Innan vi tog ut hästprataren har jag slitits mellan två idéer, den ena att behålla Polle och träna henne under vintern och ta ut henne igen i sommar för en sista säsong, det kommer bli hennes absolut sista. Träningen ska isf vara så hon tycker att det är roligt. OM ja ska träna henne i vinter så hade jag tänkt kolla upp henne ordentligt, låta henne springa på ett rullband i snabbare tempo för att då upptäcka ev. fel osv hos vet.

 

Den andra idéen är att någon gång, jag vet inte när, låna ut henne till någon som vill ta föl på henne. Jag vill helst att hon ska stå i Sundsvalls området och vet då det perfekta stället som hon kan bo, men då kommer vi till det där att hon inte vill flytta, hon har svårt att lita på folk och på något vis så litar hon på mig nu trots att jag inte alltid har varit snäll mot henne pga sina hyss. Men om hon flyttar så får hon ju gå med andra fölston och föl, hennes vilja går då igenom med att uppfostra föl som hon vill. Om hon n flyttar skulle jag kunna träna henne under tiden, om hon har tränats under vintern och sedan flyttar och får gå där, så kan hon ju ändå starta om det skulle vara så att hon känns bra. Minsta antydan om att hon är samma häst på banan som förut så är hennes karriär slut.

 

Om hon nu skulle betäckas nästa år får hon föl 2011, då är hon 16 år om jag har räknat rätt, har hon tur kan hon komma ut på travet 2012 igen och har då 2 säsonger kvar på banan om det skulle vara så.

 

Det känns ändå som att jag har klart för mig hur jag vill göra, jag vet bara inte hur, när och vilken plan jag ska välja. Det kan ju även vara så enkelt att jag tar den första planen och sätter den i verket, fungerar inte den så har vi ju det simpla svaret på hur jag ska göra sedan.

 

Problemet är bara att jag inte vågar erkänna att jag kanske borde ge upp ...

 

Vi kommer även till en annan sak, om Polle skulle flytta .. blir jag hästlös, skulle givetvis kunna åka och hälsa på henne när jag vill osv. Vad ska jag då göra? Hästen jag vill ha kommer jag aldrig få köpa och jag vill inte ha någon annan häst förutom honom och Polle.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards